krisaloss

Någon fyller snart 40. Någon krisar. Men det är inte jag! Jag tänkte bara ha lite roligt på krisarens bekostnad... :)

Kitesurfing vs. Amfibieträning

Kategori: Allmänt

Jag tog en liten powerwalkingrunda vid beachen - ja precis, tänk er att jag springer som Pamela Andersson i Baywatch på en vit sandstrand.... Ungefär så såg det aldrig ut. Försökte pw på tången, för att undvika sand i skorna och försökte på samma gång att undvika fallgropar eller att fösas ut på havet av den starka blåsten. Detta är terrängträning minsann! 
Men, när jag gick där ute, så såg jag dem! Kitesurfarna. Jag blev helt tagen av denna elegans och detta samspel mellan vatten och vinden och såklart människan. Messade direkt till krisaren och sa detta. Oh-oh, tänker ni nu. Nu blir det kris. Han är ju amfibieman! Du får inte säga att kitesurfarna är coola. Tänkte på det där resten av min lilla mini pw-runda. Vad är nu coolare? Amfibieträning eller kitesurfing? Pro's and con's? Eller är det en mental grej? 
 
Kitesurfing är ju sjukt roligt och det är även kul för publiken att se på. Det stod en massa folk som kollade in surfarna där de flög fram på boarden och virvlade i luften. Sen stod det några som kollade in de kitesurfarna som stod på land i sina våtdräkter och meckade med kiten eller tjabbade lite. Äh jag. Gillar tydligen våtdräkter. Jajaja... Skratta ni. 
Sen är det ju säkert riktigt roligt att stå på boarden också och känna hur vinden drar i kiten och bara köra på. Det är ju inte så tradigt som att surfa där man väntar i timmar på den perfekta vågen. Nackdel är ju helt klart att om man inte bor i blåshålet Skåne, så väntar man ju på dagar med lite vind för att kunna kitesurfa. Och kitesurfing funkar kanske inte precis på någon sjö mitt i skogen.
 
Amfibieträning då? Det är ju en kombination av löpning och simning som inte är beroende av vädret. Men krisaren sa något som lät rätt vackert: "man kommer närmare naturens element och havet går inte att kontrollera - man är fast i havets humör och det är bara din egen styrka och vilja som håller dig flytande. Simma eller sjunk." Lite poesi där... ja, han kan minsann! Men budskapet är ju rätt så tydligt. Amfibieträning är den lite hårdare sporten. Här är det din kropp som du måste kunna lita på. Inte någon kite. Man måste hålla kroppen igång hela tiden annars så sjunker man. Dramatiskt värre! 
 
Valet är ert. Simma, flyt eller sjunk. 
 
Jag bryr mig inte så länge alla kommer ur vattnet i sin våtdräkt. 
 
 
  • Permalänk
  • Trackbacks
  • Kommentarer (0)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: